zaterdag 8 februari 2014

Weer een kleine stap

Sinds een jaar geef in bijlessen rekenen aan twee klassen. Dit zijn klassen van volwassen leerlingen met een niet westerse achtergrond en een taalachterstand. In de ene klas komt de hele klas netjes elke les, met het idee "meer oefenen kan geen kwaad". In de andere klas zitten een aantal hele goede rekenaars en bij die lessen zit ik meestal met 3 รก 4 leerlingen. In deze klas zitten ook een aantal niet zo goede rekenaars, vinden toch dat ze het niet nodig hebben...

Vorige week had deze klas de toets. Een van de dames die erg trouw elke week kwam vond het spannend, maar met flink oefenen ging ze er voor. 
Die avond kreeg ik een WhatsApp-berichtje van haar: "Juf, ik heb een voldoende op de toets! Ik ben zo blij! Het komt echt doordat we zoveel geoefend hebben! Dankjewel!"
Ik keek in het systeem, want ik was toch wel heel erg nieuwsgierig: een 5.8. Inderdaad, een mooie voldoende! Wat ben ik dan trots! Nee, het is geen 8 of 9, maar wel voldoende. Waar deze dame eerder een 2 of 3 zou scoren. En daar gaat het om, die kleine stapjes!

Die les daarna zat ik ineens met een groep van 8 leerlingen... Alle leerlingen die rekenen toch wel moeilijk vinden, waren ineens in mijn les. Ze zijn welkom, hoe meer mensen een 5 halen in plaats van een 3, hoe beter!


Achtergrond: De staat heeft het basisniveau rekenen een naam gegeven: "2F". Dit zou het rekenniveau zijn wat je zou moeten hebben om goed te kunnen functioneren in de maatschappij. Het doel is dat je dit aan het eind van je VMBO of in 3 havo bereikt hebt (1F heb je aan het eind van de basisschool, 3F aan het eind van je havo/vwo). Bij ons is het doel om leerlingen weg te laten gaan met dit 2F niveau. Eigenlijk zouden ze dit natuurlijk al moeten hebben, maar dat is niet de realiteit.

Een voorbeeld van een 2F opgave (uit de voorbeeld toets 2F 2013 van het Cito):


Veel leerlingen die bij ons komen (MBO niv. 2) komen al binnen met een achterstand. Ze zitten onder of rond 1F. Een enkeling zit tegen of op 2F. 
Ik hoor regelmatig de volgende verhalen: "Op de basisschool was ik al slecht in rekenen, dan moest ik uit de boekjes van een klas lager werken, of ik moest maar een ander vak doen, want ik kon het toch niet. Op de middelbare school snapte ik er al niks meer van, dus ik kon niet meekomen." Wat ik nu van het basisonderwijs hoor, is dat er steeds meer gedifferentieerd gewerkt wordt, laten we hopen ook op rekengebied!
Op het moment is 2F nog geen harde eis voor het diploma. Over een paar jaar wordt dit wel verplicht. Je moet 2F halen om je diploma te halen. Wij als rekendocenten houden ons hart vast. Is dit wel realistisch? Hoeveel leerlingen halen hun diploma dan uiteindelijk?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten